А такива примери има много предвид кратките моменти от историята ни, когато това е било възможно. През българското Възраждане и младата българска държава има стотици хора, които са останали в историята със своето неконвенционално мислене и пробивност. Тук не става дума за идеализирани образи, а за хора, чиито отделни черти от характера и действия следва да бъдат разглеждани критично. Позволих си да разделя примерите на три условни категории, въпреки че лесно се вижда, че те преливат една в друга:
- Иноватори: Добри Желязков, Цветан Недков, Лалю Метев, Димитър Паничков
- Инвеститори: Стоян Бочев, Атанас Буров, Пенчо Семов
- Меценати: Евлоги Георгиев, Иван Денкоглу, Иван Калпазанов, Димитро Папазоглу, Димитър Ценов
Едно от нещата, които си проличават и от изброените примери е, че хората не се изграждат само от формалната образователна система, но тя (със своето присъствие или отсъствие) неизбежно игре роля в живота на всеки. Друго, което ми прави впечатление е, че още тогава някои от тях са прекарали част от живота си извън България. По темата за предприемачите в България са писани и книги, напр.
- Й. Коев, Предприемаческата идея. Преглед и реинтепретация, Стено, 2005
- Р. Аврамов, Комуналният капитализъм, Фондация Българска наука и култура, 2007
"...В проучването се отчита и броят на книгите в семейството, тъй като това е един от ключовите фактори за развитието на уменията на младите хора (виж графиката).
ОтговорИзтриванеСпоред проучването родителите, семейната и икономическата среда са решаващи за резултатите на учениците. Основната тенденция е децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. При равни условия в България майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище..."
http://www.dnevnik.bg/1006835
Mapto, не забравяй, че има много проучвания, които установяват, че децата се влияят много повече от средата си, отколкото мислим (тоест средата има доста голямо значение, дори в някои отношения по-голямо от това на родителите - само ме мързи да намеря линк, но проучванията се цитират в книгата на Гладуел). В този смисъл въобще не е толкова просто, че децата на привилегированите родители се справят по-добре - много е възможно просто тяхната среда да е по-културна или по-конкурентна, а не родителите да са им дали някакъв страхотен и преднамерен пример. Типичен пример за correlation is not causation между другото.
ОтговорИзтриванеЗатова "добрите примери" макар да ни карат да се чувстваме по-добре може да не окажат такова голямо влияние, особено ако не е възможно да отделим децата си в привилегирована среда (ако живеем в панелка в Дружба например)
Според моята теория (в общи линии тя е взаимствана от други) влиянието на средата също става чрез модели за подражание. Всъщност родителите са само (важна) част от въпросната среда. Хлапето в Дружба избира дали да следва примера на кварталното джебчийче, кварталния футболист или някой по-различен пример, каквито трябва да отбележим, в Дружба са рядкост. На фона на такива модели в по-широката среда, е ключово родителите да дадат по-добра перспектива.
ОтговорИзтриванеВъв връзка с това критичното мислене е много важно, за да могат децата да вземат по нещо положително от всеки, и отхвърлят това, което не им харесва. При липса на критично мислене, много хора (в България това е повсеместно) са склонни да идеализират и величаят, а след това остават дълбоко разочаровани.
Факторите за формиране на ценностна система са много и с комплексно действие. В една ситуация един фактор има позитивно, а в друга негативно въздействие за формиране на ценностна система.
ОтговорИзтриванеКато цялостен пример за формиране на национална ценностна система и манталитет мога да се възхищавам на немците. Стремеж към знание и себеутвърждаване, култ към научно-техническите умения, идеал за висококачествена продуктивност...Самия факт, че въпреки две катастрофални военни поражения през 1-вата и 2-ра св. война, Германия отново е номер 1 в Европа и една от първите в света икономически сили, е твърде показателен.
Иван Костов също говори за Българските икономически лидери от преди 9ти септември:
ОтговорИзтриванеhttp://www.dsb.bg/?page=press&id=1955
46:50-50:00 минути от видеото