събота, 7 юли 2012 г.

Нужни ли са ни идеологиите?

В една статия, коментираща позиции от продължаващите протести, Бай Далай развива типична комунистическа (в случая не говорим за отрицателен епитет, а за принципа на равенство като самоопределение, ако не греша) теза против капитализма.

В статията си Бай Далай обявява разделението предизвикало протестите за класово (инвеститори-останали). Според мен това деление е не по-малко порочно от поколенческото, което тя критикува. Дори може да се приложи подобна на нейната логика - това, че един човек разполага с финансова възможност не го прави автоматично виновен в злоупотреби. В общия случай богатството може да е дошло от предишни поколения. Едва ли е морално наказуемо да си наследник.

Всъщност думите капитализъм и социализъм са понятия, които са натоварени с прекалено много исторически и емоционални придатъци, основно от техните опоненти. Затова аз съм склонен да ги пренебрегна и да се опитам да очертая едно по-просто морално разделение: за мен делението е по-скоро на далавераджии (или хора, които се възприемат над правилата) и хора, които смятат, че правилата трябва да са еднакви за всички, т.е. да образуват една рамка, в която членовете на обществото да взаимодействат.

Смятам, че трябва да говорим за ценности, а не за идеологии. Това би ни позволило да разграничим отделните идеи, вместо да ги разглеждаме в идеологически пакети. Така например ще можем да вникнем във френското свобода, равенство, братство или единство, творчество, красота, изписани на Камбаните

А в България наред с другите ежедневни проблеми съществува и очевидния проблем, че освен липсата на желание, при управляващите през последните мандати се вижда и липса на способност. За съжаление често такива хора са селектирани напълно целенасочено. Това едва ли може да бъде свързано с определени идеологии, а по-скоро с конкретни опортюнистични машинации.

1 коментар:

  1. Един коментар от Facebook:
    "за съжаление "далавераджиите" са част от по-сложна система от махленска банда, и тази по-сложна система е обвързана с едни такива правила, които дават възможност ан "далавераджиите" да експлоатират тия, дето не са далавераджии. Това съвсем не значи, че част от тия дето "не са" далаверджии всъщност не искат да станат такива. И тогава виждаме, че различни хора се борят за различни правила, които им даваъ възможност да защитят своята група, или да експлоатират другата. И за да не заменяме вече съществуващи термини с разни такива като "далавераджии", "правила за всички" и нам кво си - нека да си кажем - има такива работи като капитализъм, с определени негови спецификации и други термини като класа, експлоатация, принадена стойност, алиенация от труда и т.н. Може да не откриваме колелото поне в теорията, а да я използваме за да стане това колело работещо."

    ОтговорИзтриване